HomeContrast 2012PartnersPers

PostHeaderIcon Evenementen 2011

In de uitzending van het SBS6 programma "Nederland op wielen", was deze week ruim aandacht voor de automotive week (oa de activiteiten van TNO vanaf 12:50).
SBS6-NLopWielen
 
Uit: de Trompetter, Helmond | 20 april 2011

trompetter-Helmond-2011-04-20

 

Vanuit een onbemande helicopter is deze foto gemaakt.

helicopterbeeld-2011-05

(maker onbekend)

 
Van: LokaleOmroepNuenen 18 apr 2011

De afgelopen tijd is de Helmondweg (N270) een aantal zondagen afgesloten geweest vanwege een onderzoek van TNO naar het ontstaan van files. Op zondag 8 mei a.s. zal dit weer het geval zijn. Beelden van de laatste test zijn nu te zien in de tv-uitzendingen van de LON.

Lees hier meer op de site van LON.

 

 

Vanwege een onderzoek naar spookfiles is de snelweg van Helmond naar Eindhoven, de A270, bijna de hele dag dicht. De weg is afgesloten tot 18.00 uur.

Bij de test rijden zeventig auto's in een rij achter elkaar. Het rijgedrag wordt door TNO vastgelegd met vijftig camera's.

Remmen

Het onderzoeksinstituut zoekt naar manieren om spookfiles tegen te gaan. Die ontstaan als een automobilist plotseling remt of van baan verandert waardoor achterop komende auto's moeten afremmen.

In april en mei is de A270 nog twee keer afgesloten vanwege onderzoek. Vorig jaar zijn ook drie tests gehouden.

Video

Audio

Hoe ontstaan 'spookfiles'?
De snelweg tussen Helmond en Eindhoven is de hele dag dicht geweest, omdat TNO er testte hoe je spookfiles kunt vermijden. Dat zijn files die ontstaan als een automobilist plotseling remt waardoor de auto's erachter ook moeten remmen. Er werd getest met speciale kastjes. Verslaggever Trudy van Rijswijk volgde de operatie met de TNO-ers in het testcentrum.
 
 
Krantenartikel_ED_20110113
(c) Eindhovens Dagblad, 13 jan. 2011
 
In 2010 is al het positieve effect van een coöperatief systeem op de verkeersdoorstroming gedemonstreerd op de snelweg A270 tussen Helmond en Eindhoven (‘A270 Test Site’). Een serie van 48 voertuigen was geïnstrumenteerd met een voertuig-voertuig communicatie en een snelheidsadvies systeem. Deze serie voertuigen was in staat om de schokgolf beter uit te dempen dan een rij van niet-geïnstrumenteerde voertuigen. Deze experimenten tonen aan dat coöperatieve systemen een bijdrage kunnen leveren om spookfiles te verminderen.

Als vervolg op de succesvolle demo’s van 2010, gaan we dit jaar weer nieuwe experimenten uitvoeren op de ‘A270 Test Site’ tussen Helmond en Eindhoven. Deze experimenten zullen worden uitgevoerd in het kader van het SPITS project (www.spits-project.com). Het doel van deze experimenten is nog steeds hetzelfde: laten zien dat we met behulp van technologie de wegcapaciteit beter kunnen benutten en zo een substantiële bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van files. De insteek die we deze keer kiezen sluit aan bij de eerdere experimenten en laat met name ook de rol van het gebruik van intelligente infrastructuur zien. Het doel tijdens deze experimenten is om uiteindelijk met slechts enkele geïnstrumenteerde voertuigen wederom een positief effect neer te zetten wat betreft doorstroming.

Bij de geplande experimenten zal gebruik worden gemaakt van een nieuw systeem waarbij ‘Road Side Units’ (communicatie systemen aanwezig in de infrastructuur die van alle auto’s hun positie, snelheid en acceleratie detecteren) samenwerken met automatische of adviserende systemen in een voertuig. Het doel van de experimenten is wederom om de potentie van coöperatieve systemen te laten zien ter verbetering van de doorstroming op snelwegen.

Op 27 maart en 10 april zullen de eerste experimenten worden uitgevoerd en vervolgens zullen de resultaten van deze experimenten aan het grote publiek worden getoond op 15 mei, tijdens het Cooperative Mobility Weekend, als onderdeel van de AutomotiveWeek. Naast het demonstreren van deze resultaten zal op zondag 15 mei ook de Grand Cooperative Driving Challenge (GCDC) plaatsvinden en zullen de resultaten van het project Connect & Drive worden gedemonstreerd.

Meer informatie over deze demonstraties vind je op www.gcdc.net en www.automotiveweek.nl.
Meer informatie over de omleidingsroutes is te vinden op:
 

Wij zijn op zoek naar enthousiaste mensen met een rijbewijs en minimaal 3 jaar rijervaring die met hun eigen auto willen deelnemen op zondag 27 maart, 10 april en 8 mei en 15 mei 2011.

Voor zowel 27 maart, 10 april en 15 mei zoeken we nog 63 vrijwilligers die mee willen rijden. Wij hebben zelf al 7 geïnstrumenteerde auto’s die mee zullen rijden. Voor zondag 8 mei zijn we op zoek naar een selecte groep van ongeveer 20-30 voertuigen als voorbereiding op de demonstraties op 15 mei.

De experimenten duren de hele dag en vinden plaats op de A270, Helmond richting Eindhoven. Op al deze dagen worden filmopnames gemaakt die gepresenteerd worden op een grote internationale conferentie in Eindhoven, als onderdeel van de AutomotiveWeek (www.automotiveweek.nl).

Als dank voor je inzet krijg je de DVD met filmopnamen en een vergoeding voor de brandstof en je geleverde inspanningen. Uiteraard zorgen we ook voor koffie, thee, versnaperingen en een lunch. Tot slot zorgt TNO gedurende de testen op de A270 voor een verzekering voor de deelnemers en hun voertuigen.

Als je je wilt aanmelden voor één of meerdere demo dagen, klik dan hier. Voor meer informatie kun je contact opnemen met het demo team.

Na definitieve inschrijving krijg je een gebruikersnaam en wachtwoord toegestuurd waarmee je kunt inloggen op de beveiligde omgeving om meer informatie te downloaden.

Meld je hier aan.

 

 

De experimenten

De experimenten bestaan uit testritten op drie verschillende dagen. Op zondag 27 maart, 10 april en 15 mei 2011 worden testen gedaan met ~70 voertuigen. Op alle dagen worden video opnames gemaakt en de resultaten van deze testen worden geanalyseerd en gepresenteerd tijdens de AutomotiveWeek in Eindhoven, welke plaatsvindt van 16 t/m 20 mei 2011 (www.automotiveweek.nl).

Op al deze dagen wordt de A270 in de richting van Helmond naar Eindhoven afgezet van 08:00 tot 18:00 uur. Voor meer informatie en omleidingen, klik hier.

Opzet van de tests

Na instrumentatie en instructie stellen de voertuigen zich op, op de A270 [link]. Alle voertuigen rijden in één rij achter elkaar. Van de 70 deelnemende voertuigen, zullen er maximaal 20 geïnstrumenteerd zijn. Deze voertuigen kunnen communiceren met de ‘Road Side Units’ (48 camera’s en 11 communicatie systemen verdeeld over ongeveer 5 km), die continu alle voertuigen en verkeersinformatie doorsturen naar de geïnstrumenteerde voertuigen. Als deze ‘Road Side Units’ een schokgolf detecteren, worden berichten met een snelheidsadvies verzonden naar de geïnstrumenteerde voertuigen om de schokgolf zo snel mogelijk uit te dempen. De apparatuur in het voertuig kan vervolgens de bestuurder het advies laten zien of ze kunnen zelf automatisch ingrijpen en zo de snelheid veranderen.

Wanneer alle voertuigen een gelijke snelheid hebben en gelijke onderlinge afstand, zal het voorste voertuig een gecontroleerde remactie inzetten. De geïnstrumenteerde voertuigen zullen via elkaar en de infrastructuur op de hoogte worden gebracht van snelheidsveranderingen bij de auto’s voor hen waardoor deze auto’s beter kunnen anticiperen en de verstoring sneller zal uit dempen.

Dit effect zal vastgelegd te worden. Dit zal gebeuren door specifieke data te loggen in de voertuigen, maar ook door bijzondere camera’s boven de weg, over een zekere afstand (48 camera’s over 5km), om het effect te kunnen analyseren en vast te leggen.

Aan het einde van de A270 keren de voertuigen zich en rijden via de (niet afgesloten) A270 van Eindhoven terug naar Helmond voor een nieuwe testrit. De demo zal geslaagd zijn wanneer op heldere wijze kan worden vastgesteld (middels camerabeelden en aanvullende meetdata) dat door de communicerende voertuigen verstoringen beter worden opgevangen waardoor ze sneller uit dempen. Hierdoor zal een hogere doorstroom van voertuigen per tijdseenheid kunnen worden bereikt dan wanneer er geen communicatie aanwezig is tussen (enkele van de) de voertuigen en de infrastructuur.

Vrijwillige bestuurders gezocht voor deze demo’s

Voor deze experimenten, zijn we op zoek naar enthousiaste mensen met een rijbewijs en minimaal 3 jaar rijervaring die met hun eigen auto willen deelnemen op zondag 27 maart, 10 april en 15 mei 2011. Voor 8 mei zoeken we nog een kleine selectie deelnemers (20-30) als voorbereiding voor de 15e mei. Voor meer informatie wat het grote publiek op 15 mei te wachten staat, verwijzen we naar de website www.automotiveweek.nl., zijn wij op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die mee willen rijden in deze unieke test.

Voor meer informatie over deelname, klik hier.

 

 


Partners