HomeContrast 2012PartnersPers

In februari 2010 zijn er verschillende experimenten uitgevoerd op de snelweg A270 tussen Helmond en Eindhoven. Het doel van de experimenten is om de potentie van coöperatieve systemen te laten zien ter verbetering van de doorstroming op snelwegen. Deze experimenten tonen aan dat coöperatieve systemen een bijdrage kunnen leveren om spookfiles te verminderen.

Lees meer...

 

( This is the English version of ' De resultaten' )

In February 2010 various experiments were performed on the A270 highway between Helmond and Eindhoven. The aim of the experiments was to demonstrate the potential of cooperative systems intended to improve the traffic flow on highways. These experiments show that cooperative systems can help reduce phantom traffic jams.

Lees meer...

 

Wij zijn op zoek naar enthousiaste mensen met een rijbewijs en minimaal 3 jaar rijervaring die met hun eigen auto willen deelnemen op zondag 7 februari, 21 februari en/of 28 februari.

Voor 7 februari hebben we al 20 vrijwilligers gevonden die met instrumentatie (onder andere een aangepaste TomTom) in hun auto willen rijden.

Voor 21 en 28 februari zoeken we 100 vrijwilligers. Van deze 100 vrijwilligers zal de helft met instrumentatie in hun auto rijden.

De experimenten duren de hele dag en vinden plaats op de A270, Helmond richting Eindhoven. Op al deze dagen worden filmopnames gemaakt die gepresenteerd worden op een grote internationale beurs in Amsterdam (Intertraffic, maart 2010). Tevens worden er TV opnames gemaakt.

Als dank voor je inzet krijg je de DVD met filmopnamen en een vergoeding voor de brandstof en je geleverde inspanningen. Uiteraard zorgen we ook voor koffie, thee, versnaperingen en een lunch. Tot slot zorgt TNO gedurende de testperiode voor een verzekering voor de deelnemers en hun voertuigen.

Inschrijving is nu gesloten.

Na inschrijven krijg je een gebruikersnaam en wachtwoord toegestuurd waarmee je kunt inloggen op de beveiligde omgeving om meer informatie te downloaden.

 

De demo bestaat uit testritten op vier verschillende dagen. Op 7 februari 2010 worden de eerste tests gedaan met 40 voertuigen. Op 21 februari is de generale repetitie met 100 voertuigen. Op 28 februari wordt de definitieve test gedaan met 100 voertuigen. Op alle dagen worden video opnames gemaakt.

Op al deze dagen wordt de A270 in de richting van Helmond naar Eindhoven afgezet van 7.00 tot 18.00 uur. Voor meer informatie en omleidingen, klik hier.

Opzet van de tests

Na instrumentatie en instructie stellen de voertuigen zich op op de N270 [link naar fiiguur hieronder]. Na groen licht op de kruising met de Schootense Dreef rijden de voertuigen in een stroom de A270 op. Op een van de twee banen rijdt een groep gewone bestuurders en voertuigen, op de andere rijbaan bevinden zich bestuurders, die middels communicatie tussen de voertuigen informatie krijgen van meerdere voorliggende voertuigen, zodat zij sneller kunnen anticiperen op veranderingen in snelheid.

evenementenOpstellen
(klik op het plaatje om te vergroten)


Wanneer alle voertuigen (op beide rijbanen) een gelijke snelheid hebben en gelijke onderlinge afstand, zal per rijbaan het voorste voertuig een gecontroleerde remactie inzetten. Op de “gewone” baan zullen mensen reageren zoals dat dagelijks op de snelweg gebeurd, op de andere rijbaan wordt een betere anticipatie van de bestuurders verwacht, waardoor de spookfile op deze baan in mindere mate zal gaan optreden.

Dit effect zal vastgelegd te worden. Dit zal gebeuren door specifieke data te loggen in de voertuigen, maar ook door bijzondere camera’s boven de weg, over een zekere afstand (20 camera’s over 2km), om het effect te kunnen analyseren en vast te leggen.

Aan het einde van de A270 keren de voertuigen zich en rijden via de (niet afgesloten) A270 van Eindhoven terug naar Helmond voor een nieuwe testrit. De demo zal geslaagd zijn wanneer op heldere wijze kan worden vastgesteld (middels camerabeelden en aanvullende meetdata) dat er een duidelijk onderscheid aanwezig is tussen de twee rijbanen, bestaande uit een hogere doorstroom van voertuigen per tijdseenheid op de baan met voertuigen met communicatie aan boord.

Lees hier over het experiment van 7 februari 2010

evenementen

 
Op 21 februari zal de volgende test gedaan worden. Dit is de generale repetitie met 100 voertuigen. Inmiddels zijn de uitnodingen voor deze test verstuurd aan de bestuurders.

Meer informatie volgt nog.
 
20100207-burogram2

Afgelopen zondag 7 februari is op de snelweg A270 de eerste test uitgevoerd met auto's met technologie aan boord om zogenoemde spookfiles te voorkomen. Een deel van de weg werd daarom vanuit Helmond richting Eindhoven tussen zeven uur 's ochtends en zes uur 's avonds afgesloten.

Aan de proef van zondag deden ruim veertig auto's mee. Een deel van de auto's was uitgerust met technologie die reageert op de gedragingen van medeweggebruikers voor de auto. De proef werd met camera's opgenomen.
Deze proef is geslaagd: hardware en software functioneerde goed en de proefopzet klopt.

Aan de volgende test op zondag 21 februari nemen ruim honderd auto's deel, waarvan de helft is uitgerust met testapparatuur.

TNO voerde de proef uit in samenwerking met Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Brabant, 21 Zuidoost-Brabantse gemeenten en Samenwerkingsverband Regio Eindhoven.

Aan deze eerste test voor het experiment op de A270 is in de media uitgebreid aandacht geweest.

Kijk hier voor de items op TV Brabant Nieuws en hier voor radiofragmenten van Business News radio en het Radio 1 Journaal.

20100207-burogram1

Test 7  februari 2010 - 3

Test 7  februari 2010 - 4

 

 

 

 

(Klik op de foto's om te vergroten)

 
Op 28 februari zal de uiteindelijke test gedaan worden met 100 voertuigen. Ook de pers zal hierbij aanwezig zijn.

Meer informatie volgt nog.
 

aankondiging

omleiding

doel testdag

plaatje

 
<< Start < Vorige 1 2 3 Volgende > Einde >>

Pagina 3 van 3
Partners