HomeContrast 2012PartnersPers

De demo bestaat uit testritten op vier verschillende dagen. Op 7 februari 2010 worden de eerste tests gedaan met 40 voertuigen. Op 21 februari is de generale repetitie met 100 voertuigen. Op 28 februari wordt de definitieve test gedaan met 100 voertuigen. Op alle dagen worden video opnames gemaakt.

Op al deze dagen wordt de A270 in de richting van Helmond naar Eindhoven afgezet van 7.00 tot 18.00 uur. Voor meer informatie en omleidingen, klik hier.

Opzet van de tests

Na instrumentatie en instructie stellen de voertuigen zich op op de N270 [link naar fiiguur hieronder]. Na groen licht op de kruising met de Schootense Dreef rijden de voertuigen in een stroom de A270 op. Op een van de twee banen rijdt een groep gewone bestuurders en voertuigen, op de andere rijbaan bevinden zich bestuurders, die middels communicatie tussen de voertuigen informatie krijgen van meerdere voorliggende voertuigen, zodat zij sneller kunnen anticiperen op veranderingen in snelheid.

evenementenOpstellen
(klik op het plaatje om te vergroten)


Wanneer alle voertuigen (op beide rijbanen) een gelijke snelheid hebben en gelijke onderlinge afstand, zal per rijbaan het voorste voertuig een gecontroleerde remactie inzetten. Op de “gewone” baan zullen mensen reageren zoals dat dagelijks op de snelweg gebeurd, op de andere rijbaan wordt een betere anticipatie van de bestuurders verwacht, waardoor de spookfile op deze baan in mindere mate zal gaan optreden.

Dit effect zal vastgelegd te worden. Dit zal gebeuren door specifieke data te loggen in de voertuigen, maar ook door bijzondere camera’s boven de weg, over een zekere afstand (20 camera’s over 2km), om het effect te kunnen analyseren en vast te leggen.

Aan het einde van de A270 keren de voertuigen zich en rijden via de (niet afgesloten) A270 van Eindhoven terug naar Helmond voor een nieuwe testrit. De demo zal geslaagd zijn wanneer op heldere wijze kan worden vastgesteld (middels camerabeelden en aanvullende meetdata) dat er een duidelijk onderscheid aanwezig is tussen de twee rijbanen, bestaande uit een hogere doorstroom van voertuigen per tijdseenheid op de baan met voertuigen met communicatie aan boord.

Lees hier over het experiment van 7 februari 2010

evenementen

Partners