HomeContrast 2012PartnersPers

 

De experimenten

De experimenten bestaan uit testritten op drie verschillende dagen. Op zondag 27 maart, 10 april en 15 mei 2011 worden testen gedaan met ~70 voertuigen. Op alle dagen worden video opnames gemaakt en de resultaten van deze testen worden geanalyseerd en gepresenteerd tijdens de AutomotiveWeek in Eindhoven, welke plaatsvindt van 16 t/m 20 mei 2011 (www.automotiveweek.nl).

Op al deze dagen wordt de A270 in de richting van Helmond naar Eindhoven afgezet van 08:00 tot 18:00 uur. Voor meer informatie en omleidingen, klik hier.

Opzet van de tests

Na instrumentatie en instructie stellen de voertuigen zich op, op de A270 [link]. Alle voertuigen rijden in één rij achter elkaar. Van de 70 deelnemende voertuigen, zullen er maximaal 20 geïnstrumenteerd zijn. Deze voertuigen kunnen communiceren met de ‘Road Side Units’ (48 camera’s en 11 communicatie systemen verdeeld over ongeveer 5 km), die continu alle voertuigen en verkeersinformatie doorsturen naar de geïnstrumenteerde voertuigen. Als deze ‘Road Side Units’ een schokgolf detecteren, worden berichten met een snelheidsadvies verzonden naar de geïnstrumenteerde voertuigen om de schokgolf zo snel mogelijk uit te dempen. De apparatuur in het voertuig kan vervolgens de bestuurder het advies laten zien of ze kunnen zelf automatisch ingrijpen en zo de snelheid veranderen.

Wanneer alle voertuigen een gelijke snelheid hebben en gelijke onderlinge afstand, zal het voorste voertuig een gecontroleerde remactie inzetten. De geïnstrumenteerde voertuigen zullen via elkaar en de infrastructuur op de hoogte worden gebracht van snelheidsveranderingen bij de auto’s voor hen waardoor deze auto’s beter kunnen anticiperen en de verstoring sneller zal uit dempen.

Dit effect zal vastgelegd te worden. Dit zal gebeuren door specifieke data te loggen in de voertuigen, maar ook door bijzondere camera’s boven de weg, over een zekere afstand (48 camera’s over 5km), om het effect te kunnen analyseren en vast te leggen.

Aan het einde van de A270 keren de voertuigen zich en rijden via de (niet afgesloten) A270 van Eindhoven terug naar Helmond voor een nieuwe testrit. De demo zal geslaagd zijn wanneer op heldere wijze kan worden vastgesteld (middels camerabeelden en aanvullende meetdata) dat door de communicerende voertuigen verstoringen beter worden opgevangen waardoor ze sneller uit dempen. Hierdoor zal een hogere doorstroom van voertuigen per tijdseenheid kunnen worden bereikt dan wanneer er geen communicatie aanwezig is tussen (enkele van de) de voertuigen en de infrastructuur.

Vrijwillige bestuurders gezocht voor deze demo’s

Voor deze experimenten, zijn we op zoek naar enthousiaste mensen met een rijbewijs en minimaal 3 jaar rijervaring die met hun eigen auto willen deelnemen op zondag 27 maart, 10 april en 15 mei 2011. Voor 8 mei zoeken we nog een kleine selectie deelnemers (20-30) als voorbereiding voor de 15e mei. Voor meer informatie wat het grote publiek op 15 mei te wachten staat, verwijzen we naar de website www.automotiveweek.nl., zijn wij op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die mee willen rijden in deze unieke test.

Voor meer informatie over deelname, klik hier.

 

Partners