HomeContrast 2012PartnersPers

NOS 28-02-2010
Op de A270 bij Helmond wordt vandaag een proef gehouden om te kijken of spookfiles kunnen worden voorkomen. Spookfiles ontstaan doordat weggebruikers ineens remmen of van rijbaan veranderen.

Spookfiles hebben geen duidelijke aanleiding zoals een ongeluk of wegwerkzaamheden. Naar schatting is zo'n 25 procent van alle verkeersopstoppingen een spookfile.

Apparatuur

Voor de proef is tussen Helmond en Eindhoven een gedeelte van de A270 afgesloten. De testauto's zijn uitgerust met communicatieapparatuur. De auto's kunnen met elkaar 'praten'. Hierdoor kunnen ze anticiperen als er een file dreigt te ontstaan. TNO laat op de snelweg 100 auto's rijden. Op de ene baan rijden 50 auto's met de communicatieapparatuur. Op de andere baan rijden 50 auto's zonder de technische snufjes. Vooraan rijdt een auto met het rijgedrag dat een spookfile veroorzaakt.

Betere doorstroming

Begin deze maand sloot TNO twee keer een gedeelte van de weg af om op kleinere schaal onderzoek te doen, ter voorbereiding van de proef van vandaag. Computermodellen geven aan dat het samenwerken van voertuigen goed kan zijn voor de doorstroming op de weg.

Partners