HomeContrast 2012PartnersPers
Spookfiles ontstaan vooral op een drukke snelweg, waar bestuurders veranderen in snelheid of baanvak om verschillende redenen. Door deze wisselingen moet achterliggend verkeer reageren, waardoor er een schokgolfeffect optreedt. Hierdoor ontstaan files, zonder ogenschijnlijke reden.

TNO voert in februari 2010 een uniek demonstratie uit op de A270 bij Helmond waarin real life wordt aangetoond dat coöperatief rijden spookfiles kan voorkomen. Coöperatief rijden is als voertuigen met elkaar communiceren over de situatie verderop op de weg.

We gaan een uniek experiment doen, waarin in totaal 100 auto’s de weg op gaan. Op een rijstrook zullen 50 auto’s met technologie voor coöperatief rijden uitgerust zijn op de andere 50 auto’s zonder technologie. Vooraan deze banen laten we een auto rijden die zodanig gedrag vertoont dat normaal een spookfile opwekt. Wat we zullen gaan zien is dat het effect op de baan met coöperatieve auto’s qua file minimaal is. Dit om dus om aan te tonen dat spookfiles voorkomen kunnen worden.

Files zijn een groot maatschappelijk probleem, zowel in Nederland als in de rest van de wereld. Eén van de mogelijke manieren om het aantal files en daaraan gerelateerd het aantal ongevallen, te verminderen is door voertuigen met elkaar te laten communiceren: coöperatief rijden. Dit kan een betere doorstroming en een hogere veiligheid bewerkstelligen. Er wordt al jarenlang onderzoek gedaan door middel van simulaties waarin de positieve effecten van coöperatief rijden zijn aangetoond. Er zijn echter nog nauwelijks praktijkstudies op grote schaal om deze effecten aan te tonen.

Met deze demonstratie wil TNO aantonen dat technologie significant bijdraagt aan het oplossen van het fileprobleem in Nederland. Dit is een unieke demo die nog nooit op deze schaal is gedaan.
Partners