Achtergrond
Files zijn een groot maatschappelijk probleem, zowel in Nederland als in de rest van de wereld. Eén van de mogelijke manieren om het aantal files, en daaraan gerelateerd het aantal ongevallen, te reduceren is door voertuigen met elkaar samen te laten werken. Men spreekt in dit verband van coöperatief rijden. Dit kan een betere doorstroming en een hogere veiligheid bewerkstelligen.
Er wordt al jarenlang onderzoek gedaan door middel van simulaties waarin de positieve effecten van coöperatief rijden zijn aangetoond. Er zijn echter nog nauwelijks praktijkstudies om deze effecten aan te tonen.
Dit experiment beoogt een dergelijke praktijkstudie uit te voeren, met een nadruk op de effecten op doorstroming.
Deze technologie bestaat nog niet in de voertuigen die nu op de weg rijden, maar kan wel nagebootst worden wanneer bestuurders hiervoor instructies krijgen. Het doel is daarom deze technologie na te bootsen en op deze manier te laten zien dat een betere doorstroming ook in de praktijk mogelijk is. In dit experiment worden de effecten van coöperatief rijden voor de eerste keer op deze schaal in de praktijk onderzocht. Daarmee is dit een unieke gebeurtenis.